-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12956 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:3

در قرآن آمده استهر آهنگي كه باعث شود دست يا پا تكان بخورد گناه دارد ولي ايران آهنگ ها را به دو گروه تقسيم كرده است يكي مجاز و ديگري غير مجاز، ولي در صورتي كه آمده است هر آهنگ گناه دارد يعني انسان يا يك جوان چه گناهي كرده است كه هر موقع گوش مي كند بزرگترها مي گويند گناه كرده اين در صورتي است كه خود ما هم اين را مي دانيم ولي نمي توانيم كه تلويزيون را هم نبينيم. راهنماييم كنيد.



چنانكه مستحضريد، موسيقي نيز از جمله مسائلي است كه با زندگاني روزمره ما عجين شده، و موجب برخي بهرهمنديها و حظوظ در انسان مي گردد. كه البته در برخي موارد، اين بهره ها مورد تأكيد دين اسلام نيز هست، و اثرات معنوي بر آن مترتب است. چنانكه گفته شده قرآن را با صوت زيبا قرائت نماييد. يا مراثي و مداحيها را ما موزيكال و آهنگين مي خوانيم، و در توجه به مضامين، اينچنيني، بهرة بيشتري در خود حس مي كنيم. و البته اين هم بدان معنا نيست، كه باب هر گونه تمتّعي از موسيقي براي ما باز شود. و موضوع در اين باره كاملاً محدود و مقيد و مشروط مي باشد.

پس پاسخ در بحث حرمت و حليت موسيقي، اين مي شود كه خير، موسيقي بطور مطلق حرام نبوده، بلكه حليت آن نيز مشروط بوده، و احكام خود را دارد.

هر موسيقي كه به نظر عرف، موسيقي لهوي و مُطرب، كه مناسب با مجالس عيش و نوش است باشد، موسيقي حرام محسوب ميشود. تشخيص موضوع هم موكول به نظر عرفي مكلّف است. و اگر موسيقي اينگونه نباشد، بخودي خود اشكال ندارد.

موسيقي مطرب و لهوي آن است كه به سبب ويژگيهايي كه دارد، انسان را از خداوند متعال و فضائل اخلاقي دور نموده، به سمت بي بند و باري و گناه سوق دهد. و مرجع تشخيص موضوع، عرف است.

موسيقيهايي كه از صدا و سيما پخش مي شود، به صرف پخش شدن از صدا و سيما، حكم حليت بر آن جاري نمي شود. و اگر تشخيص مكلّف به مطرب بودن آن باشد، استماع آن براي شخص حرام است. و اما در مواقعي كه اين تشخيص حاصل نشد، استماع در اين مورد خاص، حلال مي باشد.

مقام معظم رهبري در اين خصوص مي فرمايند: استفاده از آلات و ابزار موسيقي، در نواختن مطرب لهوي حرام است. ولي



استفاده از آلات موسيقي، در نواختن موسيقي غير مطرب لهوي، چنانچه مفاسدي بر آن مترتّب نباشد، في نفسه منعي ندارد.(الف)





















































منابع و مآخذ:

الف) مسائل جديد از ديدگاه علما و مراجع تقليد، جلد اول، ص61

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.